葉酸へのアクセス格差が先天異常リスクを高める可能性(UC Irvine study finds folic acid access gaps that may increase birth defects risks)

ad

2026-06-08 カリフォルニア大学アーバイン校(UCI)

米国カリフォルニア大学アーバイン校(UCI)の研究チームは、葉酸(フォリック酸)へのアクセス格差が先天性障害の発生リスクを高める可能性があることを明らかにした。葉酸(ビタミンB9)は胎児の神経管形成に不可欠な栄養素であり、妊娠前から妊娠初期に十分摂取することで二分脊椎などの神経管閉鎖障害の予防に効果があることが知られている。研究では、地域や社会経済的条件による葉酸へのアクセス状況を分析した結果、一部の集団では葉酸を含むサプリメントや栄養強化食品への利用機会が十分でないことが判明した。こうした格差は予防可能な先天性異常の発生率上昇につながる可能性があり、公衆衛生上の課題として注目される。研究チームは、葉酸摂取に関する啓発活動の強化や、栄養強化政策、医療アクセス改善などを通じて格差を縮小する必要があると指摘している。今回の成果は、母子保健政策や出生前予防医療の重要性を改めて示すものとなった。
なお、葉酸(ビタミンB9)は、特に緑黄色野菜、豆類、レバー類に多く含まれています。

<関連情報>

米国国立衛生研究所の「All of Us」データを用いた葉酸サプリメント摂取における人種的・民族的格差の理解促進 Advancing Understanding of Racial and Ethnic Disparities in Folic Acid Supplementation via National Institutes of Health All of Us Data

Isabel F. Almeida, Yael Marks, Brian Vu, Tara Mostafazadeh
Sexual & Reproductive Healthcare  Available online: 8 May 2026
DOI:https://doi.org/10.1016/j.srhc.2026.101225

葉酸へのアクセス格差が先天異常リスクを高める可能性(UC Irvine study finds folic acid access gaps that may increase birth defects risks)

Highlights

  • Non-Hispanic Black women had higher odds of folic acid supplementation compared to non-Hispanic White women.
  • Across all racial/ethnic groups examined, uninsured women had lower folic acid supplementation rates.
  • Pregnancy and older age were associated with higher odds of folic acid supplementation.

Abstract

Objective

Neural tube defects (NTDs) are congenital anomalies caused by failure of neural tube closure during pregnancy and contribute to childhood morbidity and mortality. Folic acid supplementation reduces NTDs risk, yet adherence remains low, particularly among Hispanic women and non-Hispanic Black women. This study examines folic acid supplementation by race/ethnicity, nativity, and social determinants of health (SDOH).

Methods

Data came from the National Institutes of Health All of Us Research Program (Registered Tier Dataset v7), a large, diverse biomedical dataset that includes underrepresented populations. Analyses were restricted to participants enrolled between May 2018-June 2022. Adjusted multivariable logistic regression models assessed for differences in folic acid supplementation, controlling for age, income, education, insurance, and pregnancy.

Results

Among pregnant and non-pregnant women of childbearing age (18–49 years; N = 85,874), older age was associated with higher odds of folic acid supplementation (aOR = 1.04, 95% CI: 1.03–1.04, p < 0.001). Lack of insurance was associated with lower odds of supplementation (aOR = 0.44, 95% CI: 0.34–0.56, p 0 < 0.001), while pregnancy was associated with higher odds (aOR = 2.27, 95% CI: 1.90–2.71, p < 0.001). Non-Hispanic Black women had higher odds compared to non-Hispanic White women (aOR = 2.13, 95% CI: 1.88–2.40, p < 0.001). Among Hispanic women, age and pregnancy were associated with higher odds, lack of insurance with lower odds, and nativity was not associated with supplementation.

Conclusion

These findings highlight the role of SDOH and the need for equitable interventions across the reproductive lifespan.

医療・健康
ad
ad
Follow
ad
タイトルとURLをコピーしました